Protektory sa vyrábajú z použitých pneumatík, z ktorých je odstránená pôvodná behúňová vrstva. Na jej miesto je potom navulkanizovaná nová behúňová vrstva. K jej naneseniu sa využíva teplá (150°C) alebo studená (100°C) vulkanizácia. Naša spoločnosť používa pri výrobe studenú vulkanizáciu.
Zdrásaná pneumatika
Ojazdená
pneumatika
Ojazdené pneumatiky sa prevezmú od zákazníka a následne jednotlivo očíslujú, aby nedošlo k ich zámene. Zároveň sa pneumatiky so zákazkovými číslami evidujú vo výrobnom procese pričom dochádza k ich ľahkému vyhľadávaniu. V tejto evidencii je zahrnuté: dátum dodania, výroby a vyskladnenia zákazky.
Ojazdený plášť zbavený nečistôt sa vloží do inšpekčného rozťahováka, kde sa po roztiahnutí pätiek žiarivkovým osvetlením vizuálne kontroluje vnútrajšok plášťa a bočnica, či nie sú poškodené. Plášť sa pritom otáča.
Ďalej nasleduje skúška ultrazvukom, ktorá sa vykonáva na špeciálnom zariadení Ultrasonik, anglickej firmy Technik Systém. Pomocou špeciálnej sondy sa zisťuje vnútorná štruktúra kostry pneumatiky, čím sa preukáže, či kostra nemá dutiny alebo separovaný nárazník a odhalia sa prepichnuté miesta a iné poškodenia. Výsledky merania sa zobrazujú na monitore počítača, takže je možné poškodenia určiť veľmi presne a spoľahlivo.
Následne sa ojazdená pneumatika skúša tlakom. Tlaková skúška sa vykonáva na drásacom stroji ešte pred samotným obrúsením zbytkov ojazdeného behúňa. Skúška spočíva v natlakovaní plášťa vloženého do diskov na stroji. Po týchto skúškach, sú pneumatiky vybrané na protektorovanie a sú zdrásané na drásacom stroji. Špeciálny cylindrický nôž, s veľmi účinným odsávacím zariadením, zdrása zvyšky dezénu s veľkou radiálnou presnosťou.
Zdrásaná pneumatika si vyžaduje dôkladné zachádzanie. Nesmie sa dotknúť podlahy a nesmie prísť do styku s nečistotou, tukom, olejom a pod. Na jej prepravu k ďalšej pracovnej stanici slúži transportný systém. Nasledujúca pracovná stanica slúži na vybrúsenie poškodených miest zvnútra a zvonku. Prierazy kostry sa opravujú školeným pracovníkom podľa vypracovaných postupov.
Protektorovaná pneumatika
Pneumatika putuje k striekacej kabíne, kde nasleduje manuálny postrek. Ten sa aplikuje na zdrásané časti špeciálnym vulkanizačným roztokom. Pritom musí byť v kabíne zabezpečené dostatočné odsávanie.
Behúňový pás dezénu sa odstrihne na požadovanú dĺžku, podľa obvodu protektorovanej pneumatiky. Na spodnú časť behúňa sa nanesie spojovacia guma. Na pneumatike sa vybrúsené časti po poškodeniach, vyplnia spojovacou gumou, pomocou extrúdera.
Na predvulkanizovaný behúňový pás, so vzorom podľa želania, sa nanesie spojovacia guma. Takto pripravený behúňový pás sa navaľuje na zdrásanú pneumatiku s laserovým zameriavačom. Oba konce behúňového pásu sa nakoniec spoja nanesenou spojovacou gumou. Prítlačné valčeky vytlačia vzduch spod pásu, ktorý je rovnomerne navalený na povrch pneumatiky.
Celá pneumatika sa zabalí do tzv. gumového obalu, spod ktorého sa vysaje vzduch, čím je nový pás dezénu pritláčaný k povrchu pneumatiky.
Po zabalení a odsáti vzduchu sa takto pripravená pneumatika vulkanizuje v autokláve pri teplote 95 stupňov celzia. Tlak, pôsobiaci v autokláve, dokonale pritláča, prostredníctvom gumových obalov, behúne ku kostrám. Tak sa dosiahne kvalitné spojenie behúňa s kostrou, čo trvá v autokláve zhruba štyri hodiny. Po ukončení automatického cyklu vulkanizácie sa tlak autoklávu automaticky vypustí a autokláv sa môže otvoriť. Po otvorení autoklávu sa z neho vyberajú hotové protektorované pneumatiky.
Nasleduje výstupná kontrola, ktorá sa rozdeľuje na ultrazvukovú, vizuálnu a tlakovú skúšku. K zlepšeniu vzhľadu sa vyrobené protektorované pneumatiky nastriekajú farbou, ktorá je riedená vodou. Nástrek je možné previesť na horúcej alebo studenej pneumatike.
Ultrasonic záznam -
Späť na začiatok